maandag 17 juni 2019

Problemen met drinken, een ingewikkeld verhaal

Problemen met drinken bij pasgeborenen is een veel voorkomend probleem en alhoewel het in de meeste gevallen gaat om milde gevallen is het een klacht die snel zorgen baart bij de ouders.

In "de boekjes" staan prachtige opbouwschema's en ook consultatiebureau's kunnen precies aangeven op welke leeftijd jouw kindje wat binnen zou moeten krijgen en als dat niet gebeurt denk je snel dat je baby te weinig binnen krijgt. Dit valt vaak best mee. Als je kindje levendig is, goed groeit en zes natte luiers heeft per dag, krijgt in principe genoeg binnen.
Je moet het zo zien, jij hebt ook wel eens minder trek.

Er zijn veel disciplines die ouders kunnen ondersteunen in het geval van slecht drinken bij baby's. De lactatiekundige bijvoorbeeld kan de moeder helpen met een goede aanleg-techniek, kijken naar de voedingshouding en dergelijke.

In sommige gevallen werkt dat onvoldoende en drinkt je baby toch " voor je gevoel" net te weinig. Vaak ook lijkt je kindje ergens last van te hebben, pijn of en ander soort ongemak. Soms laat hij of zij te vaak los of lijkt gewoon ontevreden.

In dat soort gevallen kan een kinderosteopaat uitkomst bieden. Van alle redenen waarom een kindje slecht zou kunnen drinken liggen een groot aantal gewoon bij de baby zelf. Als kinderosteopaat kijk ik naar het totale (lichamelijke) functioneren van je baby. Ik behandel daarbij naar het ruggetje en nekje want als die niet vrij is kan de voedingshouding vervelend zijn. Ik kijk naar de halsregio en de schedel omdat soms de zenuw-aansturing van de keel niet goed functioneert en ik kan die met mijn technieken verbeteren. Maar ook kijk ik naar de darmpje en de maag want als heet daar niet goed doorstroomt kan er geen nieuwe melk bij!

Met hele zachte technieken maak ik alle weefsels los die vaster zitten dan het hoort en dat zorgt er voor dat alles normaal functioneert. Meestal worden baby's al lekker ontspannen tijdens de behandeling en soms vallen ze in slaap. Daarna zie je dat het drinken rustiger en meer ontspannen gaat en dat je baby ook meer drinkt. Dat scheelt een hoop zorgen en stress en wie wil dat nu niet

Axel Staps D.O.-mro,
Kinderosteopaat bij Movere praktijk voor Osteopathie, Haarlem

Geen opmerkingen:

Een reactie posten